5 tips til at skrive jobopslag, der virker hver gang!

Alt for mange jobopslag i dag leverer ikke varen. Enten formår de ikke at tiltrække de dygtigste kandidater. Ellers kommer der næsten ingen ansøgninger overhovedet. Men allerværst er det, når de fører en lang række ansøgninger med sig, men næsten ingen fra kandidater, der passer til jobbet. Når jeg rådgiver jobsøgende om CV og ansøgninger, viser det sig gentagne gange, at indholdet i jobannoncerne simpelthen er for dårligt til at skrive en kvalificeret ansøgning op imod. Og dermed spilder virksomheden kostbar tid!

Ofte er opslagene så fyldte med floskler og intetsigende udtryk, at de passer på alle og dermed ikke siger ret meget om hverken jobbet eller virksomheden. Dermed kan kandidaten ikke engang afgøre, om der faktisk er tale om et job og en virksomhed, som vedkommende ville passe ind i eller ej. Og her falder de dygtigste kandidater ofte fra. For hvilken stilling er det, virksomheden tilbyder dem? Og hvorfor skulle de opgive et godt job for det?

Så hvordan sikrer du dig, at dit næste jobopslag virker bedre end det og tiltrækker de bedste kandidater? Læs mine 5 tips til at skrive jobopslag, der virker hver gang!

Tip # 1 – Start med en jobanalyse

Før du kan skrive et jobopslag med reelt indhold, er det vigtigt at vide, hvad stillingen reelt indeholder. Hvilke opgaver skal den nye medarbejder varetage i de første to-tre måneder. Hvilke opgaver skal løftes på sigt? Og er der nogle særlige egenskaber, som skal være tilstede, før opgaverne kan løses tilfredsstillende? Brug tid på at tale med både medarbejderen, der stopper, med kolleger og med chefen. Spørg også til opgaver, som med fordel kan løse af den nye medarbejder, men som måske ikke ligger i stillingen i dag. Find eksempler på konkrete udfordringer, som den nye medarbejder vil stå overfor. Det kan du både bruge i jobopslaget og til selve samtalen. Og så kan kandidaten samtidig vurdere, om det er udfordringer og opgaver, som vedkommende reelt motiveres af.

Tip # 2 – Stop med flosklerne

Når vi beskriver opgaver og kompetencer til jobopslag, sker der ofte noget med sproget. Vi begynder at tale i floskler og intetsigende udtryk som ”overblik og kan holde mange bolde i luften”, ”god til at arbejde selvstændigt og i teams” mv. Beskriv i stedet de reelle opgaver, som den nye medarbejder skal løse. Det svarer på kandidatens spørgsmål om, hvornår der er brug for de forskellige egenskaber, og om det er opgaver, som kandidaten trives med. Hvorfor lade det stå ubesvaret hen helt indtil samtalen og risikere at indkalde den forkerte kandidat? Spar både din og kandidatens tid – skriv hvad jobbet egentlig indeholder!

Tip # 3 – Beskriv virksomhedskulturen

Noget af det allervigtigste når man ansætter en ny medarbejder, er om vedkommende passer ind i virksomhedens kultur. Kompetencer kan tillæres, men personligheden ændrer man ikke sådan lige på. Sørg derfor altid for at gøre det klart, hvordan kulturen er hos jer. Både generelt og i det enkelte team. Er der fx tale om et team, hvor det forventes, at man smider alt man har i hænderne, hvis en kollega ikke kan nå en deadline? Eller sidder man alene med sine opgaver uden mulighed for sparring? Er omgangstonen meget formel? Og er det fx ok at komme med nye idéer til, hvordan man kan gøre tingene bedre?

Der er gode kandidater til alle virksomhedskulturer, men hjælp kandidaten med at afgøre, om der er et match i forhold til jeres virksomhed eller ej. På den måde kan I slippe for ansøgninger fra kandidater, som aldrig vil blive glade for stillingen – og igen spare både kandidatens tid og jeres penge på et dårligt match.

Tip # 4 – Overvej kanalerne

En sidste vigtig ting at overveje er, hvordan I vil få buskabet om den ledige stilling ud. Man kan selvfølgelig altid slå stillingen op på de gængse jobportaler, men ofte kan det betale sig at sende den ud via faglige fora for at ramme de kandidater, der ikke aktivt søger job. Mange fagforeninger og andre interesseorganisationer har jobsites, som deres brugere abonnerer på, selvom de ikke er aktivt jobsøgende (fx Djøf og K-forum). Overvej også LinkedIn, der er vokset eksplosivt i Danmark i løbet af det seneste år, og som i dag har over 1,3 millioner danske brugere. Her deles jobopslag flittigt i netværket, ligesom brugerne kan sende opslag videre til kontakter, som de tror kunne tænke sig at søge jobbet.

Tip # 5 – Læs korrektur og få så dit opslag af sted

Hvis du følger mine 5 tips, er du meget tættere på at skrive et jobopslag, der virker hver gang. Der er naturligvis mange andre ting, man kan gøre for at højne niveauet og ”hit raten” i opslaget, men med ovenstående på plads, er du kommet et langt stykke. Så nu resterer blot den vigtige korrekturlæsning (som du aldrig må skippe!). Og så gælder det ellers om at få opslaget af sted, så du kan få de dygtige kandidater til at søge på netop det jobopslag, du har skrevet. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at tiltrække de helt rigtige kandidater fremover!

Skriv gerne en kommentar med dine egne tanker og idéer om, hvordan man skriver et godt jobopslag. Del også gerne mit indlæg i dit netværk, så endnu flere kan få gavn af de 5 tips til at skrive jobopslag, der virker hver gang.

Du er naturligvis også velkommen til at læse om, hvordan vi generelt arbejder med rekruttering i Selectia, og hvordan vi kan hjælpe dig fremover.